
Katsastus 2021
KATSASTUSTARRAN VÄRI VUODELLE 2021 ON MUSTA
Muistutuksena myös suositus tarran oikeasta sijoituspaikasta eli tarra tulee kiinnittää veneen paapuurin ylärakenteisiin niin, että se on hyvin näkyvissä. Seurakohtaisia tarroja ei hyväksytä ainoana tarrana.
VUODEN 2021 KATSASTUKSEN TEEMA
Tämän vuoden teemana on veneen sähköjärjestelmät ja erityisesti kytkentäkaavioiden laatiminen ja ajan tasalle saattaminen. Kytkentäkaaviosta on mainittu tarkemmin uudistetussa sähköjärjestelmät-osassa.
KATSASTUSSÄÄNTÖJEN SÄHKÖJÄRJESTELMÄT -OSA UUDISTETTU
Sähköjärjestelmän turvallisuus ja moitteeton toiminta on tärkeää vesillä. Tämän saavuttamiseksi sähköjärjestelmäosuutta on päivitetty ottaen huomioon sähköturvallisuuslaki (2016/1135), veneiden pienoisjännitejärjestelmää koskeva standardi (EN ISO 10133:2017), veneiden pienjännitejärjestelmää koskeva standardi (EN ISO 13297:2018) ja sähkötyöturvallisuusstandardi (SFS 6002:2015+A1:2018).
Lähtökohtaisesti tehdasvalmisteisen uuden veneen sähköjärjestelmä on nykään valmistushetken vaatimusten mukainen ja se täyttää olennaiset turvallisuusvaatimukset: suojauksen sähköiskulta ja tulipalolta sekä moitteettoman toiminnan kaikissa merellisissä olosuhteissa. Katsastuksessa todetaan sähköjärjestelmän nykytilanne. Se voi olla alkuperäinen, korjattu tai laajennettu. Tärkeää on yhdessä veneen omistajan kanssa todeta, onko sähköjärjestelmä sähköalan ammattilaisen jäljiltä vai maallikon itse tekemä.
Pienoisjänniteasennuksia (esim. 12 VDC, 24 VDC) saa osaava ja asiaan hyvin perehtynyt veneilijä tehdä itse, mutta pienjänniteasennukset (esim. 230 VAC, 400 VAC, maasähkö, generaattori) on teetettävä veneeseen sähköurakoitsijalla, joka suorittaa niille käyttöönottotarkastuksen ja antaa veneen haltijalle tarkastuspöytäkirjan.
VENEEN SÄHKÖJÄRJESTELMÄN PIIRIKAAVIO
Veneen sähköjen tärkein dokumentti on ajan tasalla pidetty piirikaavio. Se antaa selkeyttä ja varmuutta siihen, että veneen sähköasiat ovat kunnossa. Piirikaavio on myös erittäin hyödyllinen vikatilanteita selvitettäessä ja korjattaessa tai sähköjärjestelmää laajennettaessa. Piirikaaviota edellyttää sähköturvallisuuslaki, joten siihen ei sovelleta siirtymäaikaa.
VAATIMUKSET SÄHKÖLAITTEIDEN LUOTTAVUUDEN JA TURVALLISUUDEN PARANTAMISEKSI
Sähköjärjestelmien ja -kaapelointien katsastusvaatimuksia on täsmennetty ja erityistä huomiota on kiinnitetty siihen, että keskeiset sähköiset hätäilmoitus- ja navigointijärjestelmät ovat vikasietoisia ja ne voidaan pitää käyttökunnossa myös pääsähkölähteen vikaantuessa tukeutumalla varasähkölähteeseen.
Uudet vaatimukset tulevat voimaan siirtymäajan jälkeen vuonna 2023, johon asti niitä suositellaan. Hätäviestintään käytettäville kiinteästi asennetuille radiolaitteille (VHF/DSC ja MF/HF/DSC) niiden ollessa pääasiallinen hätäilmoitusväline (vaihtoehto A) vaaditan katsastusluokassa 1 varasähkölähdejärjestelyä, jolla radio saadaan toimimaan pääsähkölähteen lakatessa toimimasta.
Keskeisille sähköisille navigointilaitteille vaaditaan varasähkölähdejärjestelyä katsastusluokassa 1. Järjestelyä suositellaan myös katsastusluokkaan 2. Vaatimuksen tavoitteena on, että sen avulla navigointilaitteet saadaan toimimaan pääsähkölähteen lakatessa toimimasta.
Vaatimukset sähkölaitteiden vikasietoisuudelle:
| 1 -luokka | 2 -luokka | 3 -luokka |
Erilliset käynnistys- ja käyttöakustot tai kaksoisakkujärjestelmä | Vaaditaan | Vaaditaan | Suositellaan |
Varasähkölähdejärjestely hätäviestintään käytettäville kiinteästi asennetuille radiolaitteille (VHF/DSC ja MF/HF/DSC) niiden ollessa pääasiallinen hätäilmoitusväline (vaihtoehto A) | Vaaditaan | Suositellaan | - |
Varasähköjärjestely keskeisille sähköisille navigointilaitteistoille | Vaaditaan | Suositellaan | - |
Veneen päälliköitä pyydetään tekemään omatarkastus, ennen katsastusta. Runkokatsastus tulee tehdä ennen vesillelaskua.
GSF Katsastajat 2021
Jussi Ruissalo 044-3266732 / jussi.ruissalo@anvianet.fi
Kim Nyberg
Andreas Kortell
Katsastuspäivät
Mustakari 7.6.2021, klo 17.00-20.00
Öja 14.6.2021, klo 18.00-20.00
Mustakari 21.6.2021, klo 17.00-20.00
Besiktning
Katsastus